Vanliga frågor

  • Frågor om den kompletterande reseförsäkringen i samband med coronautbrottet

    Coronaviruset har spridit sig snabbt och påverkar oss alla. Nordea Finans är utgivare av Everydaycard och har samlat information kring vad som gäller beträffande reseförsäkringen: 

    Läs mer här > (länk till Nordea Finans informationssida)

  • Överföring till bankkonto / Kontantuttag

    IBLAND BEHÖVS ETT EXTRA TILLSKOTT I KASSAN

    Överföring till bankkonto
    Du har möjlighet att föra över pengar från kortet till ditt bankkonto. Du använder helt enkelt din redan beviljade kredit och betalar sedan tillbaka beloppet enligt de vanliga kontovillkoren.
    Ladda ner en uttagsblankett här

    Uttag i automat
    Du kan självklart även ta ut kontanter i uttagsautomater över hela världen.
    Beloppsgränsen är 5 000 kr/uttag, max 20 000 kr per rullande 7-dagarsperiod*

    Uttagsavgift för både överföring och kontantuttag är 2% (lägst 40 kr).
    Fullständiga kontovillkor hittar du här>

     

    *När det gäller uttag i automat kan den bank som administrerar uttagsautomaten ha egna belopppsgränser som är lägre än kortets egna.

  • Brytdatum

    Brytdatumet är det datum då våra system bryter för att skapa månadens faktura.
    Normalt sker detta kring den 4:e varje månad, men det kan variera. Fakturan får du ca 1v senare* och den ska sedan betalas i slutet av månaden.

    Kommande brytdatum 2020:
    4 juni
    6 juli
    4 augusti
    4 september
    5 oktober
    4 november
    4 december


    *snabbare om du har e-faktura eller är ansluten till Kivra, lite senare om du ha pappersfaktura.

  • Konto- & bonussaldo

    Saldo & transaktioner ser du på din månadsfaktura, samt på Everydaycard online. Här ser du även kontoutdrag, bonusställning och dina tidigare fakturor som pdf:er. Klicka på ”Logga in” i övre högra hörnet och logga sedan in med BankID.

  • Aktivera kortet

    För att öka säkerheten skickar vi inte ut aktiva kort direkt hem till dig. Du måste aktivera kortet innan du kan använda det. Det kan du göra på olika sätt:

    Köp i butik: Godkänn köpet genom att sätta in kortet i kortterminalen och slå kortets PIN-kod (du kan inte aktivera kortet via ett kontaktlöst köp).
    Tanka: Godkänn köpet genom att betala i kortterminalen inne på macken och slå kortets PIN-kod.
    Uttag i bankomat: Godkänn uttaget som vanligt genom att slå kortets PIN-kod.

  • Öppna/stänga

    På Everydaycard Online kan du enkelt öppna och stänga ditt kortet för köp i olika regioner samt för internetköp. Klicka på "Logga in" överst till höger på sidan, logga in med bankID, klicka på ’Säkerhet’ och gör dina val. Det du väljer börjar gälla på en gång.

  • Betalningsfria månader

    Du har rätt till 2 betalningsfria månader per kalenderår, dock ej i följd. För att kunna utnyttja en sådan måste du ha minst tre månadsbetalningar bokförda.

  • Digitala fakturor: E-faktura / Kivra

    Du kan välja att få månadsfakturan digitalt oavsett vilken bank du har.

    E-faktura: Logga in på din Internetbank, klicka dig fram till e-fakturor och lägg till Everydaycard/Nordea Finans. Det tar några dagar för en e-fakturaregistrering att gå igenom, anmäler du i slutet av en månad kan det dröja till månaden efter innan du får första e-fakturan.

    Kivra: Är du ansluten till Kivra får du automatiskt månadsfakturan direkt till din Kivra-brevlåda. Vill du ansluta dig gör du det enkelt på kivra.se. Klicka på 'Skapa privatkonto' och registrera dig med mobilt BankID.

  • Extra insättning

    Vill du göra en insättning på ditt Everydaycard går det självklart bra. Du gör din insättning på Nordea Finans Pg-konto, nr: 475 39 03-6. OCR nummer finner du när du loggar in på everydaycard.se eller på dina tidigare fakturor.

  • Förlust av kort

    Anmäl snarast på tel: +46 (0)8 402 59 45 (öppet dygnet runt) Du kan även ringa Kundservice, tel: +46 (0)8 402 57 54 Är du utomlands kan du anmäla förlusten till MasterCard-ansluten bank på platsen. Förlorar du kortet utomlands kan tillfälligt kort och/eller kontanter utfärdas.

  • Reklamation

    Har du fått obehöriga köp eller dubbeldebiteringar på ditt kort? Försök först lösa detta med säljföretaget. Går inte det är nästa steg att fylla i Nordeas kortreklamation (obs - 2 sidor). Anmälan måste vara Nordea tillhanda senast 45 dagar från det du fått ditt kontoutdrag. På nordea.se kan du läsa mer om hur du reklamerar olika typer av köp. Läs mer om hur du reklamerar & ladda hem en reklamationsblankett >>

  • Betalningar från utlandet

    Använd följande: IBAN: SE93 9500 0099 6026 4753 9036 / SWIFT: NDEASESS VIKTIGT: Ange alltid ocr-numret under ’meddelande’ för att inbetalningen ska hamna rätt.

  • Avsluta kortet

    Vill du av någon anledning avsluta ditt Everydaycard? Kontakta kundservice på 08-402 57 54 eller logga in på Everydaycard online och skicka ett meddelande om önskat avslut. För att vi ska kunna avsluta kontot måste ev. skuld vara reglerad. Ev. intjänad bonus förfaller då kontot avslutas.

Vi bjuder på första årsavgiften

img description ANSÖK NU