Vanliga frågor

  • Uppdatera dina kunduppgifter

    Har du fått brev från Nordea Finance om att uppdatera dina kunduppgifter? Nordea Finance är kreditgivare för Everydaycard, och de behöver enligt lag se till att de har aktuella uppgifter på alla kunder. Om du inte nyligen uppdaterat dina uppgifter ber vi dig göra detta så snart som möjligt. 

    Länk till startsidan för uppdateringen >

  • Extrakort

    Ansök om extrakort - samla mer bonus tillsammans!

    Ett extrakort kostar bara 75kr/år och ger samma fina rabatter och förmåner som huvudkortet. Samma regler och villkor gäller och kontohavaren är betalningsansvarig. För att beviljas ett extrakort behöver den tänkte extrakortsinnehavaren vara över 18 år och kunna signera ansökan med BankID.
    Logga in på Everydaycard online och ansök enkelt med bankID

  • Överföring till bankkonto / Kontantuttag

    Överföring till bankkonto

    Du har möjlighet att föra över pengar från kortet till ditt bankkonto. Du använder din kredit och betalar sedan tillbaka beloppet enligt de vanliga kontovillkoren.
    Ladda ner en uttagsblankett här

    Uttag i automat
    Du kan även ta ut kontanter i uttagsautomater över hela världen.
    Beloppsgränsen är 5 000 kr/uttag, max 20 000 kr per rullande 7-dagarsperiod*

    Uttagsavgift för både överföring och kontantuttag är 2% av uttags-/överföringsbeloppet (lägst 40 kr). Fullständiga kontovillkor hittar du här>
    Rörlig ränta fn 13,80 % (juli 2023) per år och administrationsavgift fn 35 kr per månad. Återbetalning görs med minst 1 36-del per månad och du kan slutbetala när du vill.Representativt exempel: Vid en överföring på 20 000 kr som betalas tillbaka med 12 månatliga, lika stora betalningar, blir den effektiva räntan inklusive avgifter 23,55 %. Totalt belopp att betala blir 22 236 kr och månadsbeloppet 1 829 kr.

    *När det gäller uttag i automat kan den bank som administrerar uttagsautomaten ha egna belopppsgränser som är lägre än kortets egna.

  • Påminnelse PIN-kod

    Behöver du bli påmind om din PIN-kod?

    - Logga in på Everydaycard Online
    - Gå in på 'Säkerhet/Visa PIN' i menyn, klicka på 'Visa PIN-kod'
    - Ange kortets utgångsdatum & cvv-kod, klicka på 'Nästa'
    - Din PIN-kod visas i 30 sekunder.

    Behöver du få påminnelse om PIN-koden till ett extrakort? Då skickar du ett meddelande om detta till kundservice via mejlfunktionen här i portalen. Extrakortinnehavaren får då sin PIN-kod per post

     

  • Digitala fakturor: E-faktura / Kivra

    Du kan välja att få månadsfakturan digitalt oavsett vilken bank du har.

    Kivra: Är du ansluten till Kivra får du automatiskt månadsfakturan direkt till din Kivra-brevlåda. Vill du ansluta dig gör du det enkelt på kivra.se. Klicka på 'Skapa privatkonto' och registrera dig med mobilt BankID.

    E-faktura: Logga in på din Internetbank, klicka dig fram till e-fakturor och lägg till Everydaycard/Nordea Finans. Det tar några dagar för en e-fakturaregistrering att gå igenom, anmäler du i slutet av en månad kan det dröja till månaden efter innan du får första e-fakturan.

    OBS! Ändrat förvaldt betalningsbelopp på e-fakturan
    Fr.o.m. jan 2021 är ’Periodens saldo’ förvalt som betalningsbelopp på din e-faktura. Det innebär att du betalar alla köp som kommit in fram tills faktureringen (har du ett pågående delbetalningsköp ingår även månadsbetalningen för detta) och att ingen ränta eller administrationsavgift debiteras.
    Du kan självklart fortfarande välja något annat betalningsalternativ, t.ex. ’Lägst att betala’ som innebär att du betalar 1/36 av din skuld. Ränta och administrationsavgift tillkommer då på nästa faktura.
    Du ser dina olika betalningsalternativ när du öppnar upp din faktura och kan sedan ändra betalningsbeloppet inne i din internetbank.

     

  • Konto- & bonussaldo

    Saldo & transaktioner ser du på din månadsfaktura, samt på Everydaycard online. Här ser du även kontoutdrag, bonusställning och dina tidigare fakturor som pdf:er. Klicka på ”Logga in” i övre högra hörnet och logga sedan in med BankID.

  • Hur kan jag följa mina köp?

    Genom Everydaycard online, på desktop eller mobil. Logga in säkert med bankID och få tillgång till saldo, senaste transaktioner, kontoutdrag & fakturor. Du kan även öppna/stänga kortet för köp i olika regioner samt för Internetköp

  • Extra insättning

    Vill du betala av skulden snabbare, kan du göra en extra insättning. Du gör din insättning på Nordea Finans Pg-konto, nr: 475 39 03-6. OCR nummer finner du när du loggar in på everydaycard.se eller på dina tidigare fakturor.

  • Frågor om den kompletterande reseförsäkringen i samband med corona

    Coronaviruset har spridit sig snabbt och påverkar oss alla. Nordea Finans är utgivare av Everydaycard och har samlat information kring vad som gäller beträffande reseförsäkringen: 

    Läs mer här > (länk till Nordea Finans informationssida)

  • Betalningsfria månader - pausa din betalning

    Du har möjlighet att utnyttja 2 betalningsfria månader per år. De får inte tas ut i följd, och du måste ha minst tre månadsbetalningar bokförda innan du kan ta ut en betalningsfri månad. 
    Kika på betalningsalternativen på din månadsfaktura - uppfyller du kriterierna så ser du möjligheten att pausa betalningen där.
    Att pausa betalningen innebär helt enkelt att du inte betalar något den aktuell månaden. Ränta och adm.avgift debiteras på nästkommande månadsfaktura.

  • Aktivera kortet

    För att öka säkerheten skickar vi inte ut aktiva kort direkt hem till dig. Du måste aktivera kortet innan du kan använda det. Det kan du göra på olika sätt:

    Köp i butik: Godkänn köpet genom att sätta in kortet i kortterminalen och slå kortets PIN-kod (du kan inte aktivera kortet via ett kontaktlöst köp).
    Tanka: Godkänn köpet genom att betala i kortterminalen inne på macken och slå kortets PIN-kod.
    Uttag i bankomat: Godkänn uttaget som vanligt genom att slå kortets PIN-kod.

  • Öppna/stänga

    På Everydaycard Online kan du enkelt öppna och stänga ditt kortet för köp i olika regioner samt för internetköp. Klicka på "Logga in" överst till höger på sidan, logga in med bankID, klicka på ’Säkerhet’ och gör dina val. Det du väljer börjar gälla på en gång.

  • Brytdatum

    Brytdatumet är det datum då våra system bryter för att skapa månadens faktura.
    Normalt sker detta kring den 4:e varje månad, men det kan variera. Fakturan får du ca 1v senare* och den ska sedan betalas i slutet av månaden.

    Kommande datum: 6 april, 4 maj, 4 juni, 5 juli

    *snabbare om du har e-faktura eller är ansluten till Kivra, lite senare om du ha pappersfaktura.

  • Årsbesked

    Här kan du logga in med BankID och hitta ditt årsbesked.

  • Vilka fler fördelar finns det?

    Förutom bonus och möjlighet att delbetala får du tillgång till fina erbjudanden från våra partners – resor, upplevelser m.m. Du har också flera användbara försäkringar i kortet; till exempel reseförsäkring med avbeställningsskydd, självriskskydd vid bilbärgning & assistans och leveransskydd vid Internetköp. Allt detta ingår utan extra kostnad.

  • Är det säkert att betala med kortet?

    Ja. Genom Mastercard Security Check får du en säker onlinebetalning med tvåfaktorsautentisering i alla kanaler och för alla digitala enheter.  Du är också skyddad om du skulle bli utsatt för bedrägeri. Vid exempelvis flygbolagskonkurser är det större chans att du får tillbaka dina pengar än om du betalat direkt från ditt bankkonto.

    Tips för säker korthantering:
    - Signera alltid ditt kort.
    - Förvara kontonummer och PIN-kod separat från ditt kort. Memorera din PIN-kod
    - Kontrollera företag som du inte känner till genom att kontakta konsumentverket.
    - Lämna ALDRIG ut lösenordet som du använder för att logga in på ditt onlinekonto eller din internetleverantör.
    - Lämna ALDRIG ut kort- eller kontoinformation såvida du inte använder kortet för att göra ett köp

     



  • Vem kan ansöka? När får jag mitt kort?

    Efter sedvanlig kreditprövning levereras ditt Everydaycard inom cirka 7 dagar. För att ansöka vill vi att du har fyllt 18 år, har en regelbunden taxerad inkomst (inte bidrag, studiemedel eller liknande) och inte har några betalningsanmärkningar.

  • Förlust av kort

    Anmäl snarast på tel: +46 (0)8 402 59 45 (öppet dygnet runt) Du kan även ringa Kundservice, tel: +46 (0)8 402 57 54 Är du utomlands kan du anmäla förlusten till MasterCard-ansluten bank på platsen. Förlorar du kortet utomlands kan tillfälligt kort och/eller kontanter utfärdas.

  • Reklamation

    Har du fått obehöriga köp eller dubbeldebiteringar på ditt kort? Försök först lösa detta med säljföretaget. Går inte det är nästa steg att fylla i Nordeas kortreklamation (obs - 2 sidor). Anmälan måste vara Nordea tillhanda senast 45 dagar från det du fått ditt kontoutdrag. På nordea.se kan du läsa mer om hur du reklamerar olika typer av köp. Läs mer om hur du reklamerar & ladda hem en reklamationsblankett >>

  • Betalningar från utlandet

    Använd följande: IBAN: SE93 9500 0099 6026 4753 9036 / SWIFT: NDEASESS VIKTIGT: Ange alltid ocr-numret under ’meddelande’ för att inbetalningen ska hamna rätt.

  • Avsluta kortet

    Vill du av någon anledning avsluta ditt Everydaycard? Kontakta kundservice på 08-402 57 54 eller logga in på Everydaycard online och skicka ett meddelande om önskat avslut. För att vi ska kunna avsluta kontot måste ev. skuld vara reglerad. Ev. intjänad bonus förfaller då kontot avslutas.

Ansök med BankID - vi bjuder på första årsavgiften (ord. pris 195kr/år).

img description ANSÖK